Odjezd na dovolenou si řada z nás spojuje s velkým očekáváním a hlavně několika dny nebo týdny zaslouženého odpočinku. Pokud pravidelně cestujete s cestovní kanceláří, určitě jste již nejednou narazili na tzv. pojištění proti úpadku. K čemu tohle pojištění slouží a jak získat peníze zpět v případě krachu cestovky?
Pojištění proti úpadku musí mít ze zákona od roku 1993 sjednané každá cestovní kancelář, která na našem trhu operuje. Sjednat si zmíněnou pojistku navíc nemůžou kanceláře jen tak u nějaké pojišťovny. Podle Asociace českých cestovních kanceláří a agentur lze pojištění proti úpadku uzavřít pouze u některé z následujících pojišťoven:
Generali Pojišťovna
Česká podnikatelská pojišťovna
UNIQA pojišťovna
Union Poisťovňa
ERV pojišťovna, a.s.
Slavia pojišťovna, a.s.
ČSOB pojišťovna, a.s.
Výčet záruk je uvedený v § 6 zákona č. 159/1999 Sb. o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu. Obecně se ale pojistka vztahuje na situace, kdy cestovní kancelář vyhlásila úpadek, v jehož důsledku nemůže poskytnout zákazníkovi dopravu zahrnutou v ceně zájezdu z místa pobytu v zahraničí do České republiky, nevrátí zákazníkovi zaplacenou zálohu nebo cenu zájezdu v případě, že se zájezd neuskutečnil nebo zákazníkovi nevrátí rozdíl mezi zaplacenou cenou zájezdu a cenou částečně poskytnutého zájezdu v případě, že se zájezd uskutečnil jen zčásti.
Pokud se dozvíte nemilou zprávu o krachu cestovní kanceláře, nevěšte hlavu. Jde sice o nepříjemnou, ne však neřešitelnou situaci. Pokud měla cestovní kancelář sjednané pojištění proti úpadku, výše zmíněné závazky za ni převezme odpovědná pojišťovna.
Vy jako klient krachující kanceláře máte povinnost nahlásit pojistnou událost pojišťovně, u níž má kancelář sjednané pojištění. Často lze tuto skutečnost ohlásit online nebo klasicky písemně a doporučeně. Příslušný formulář najdete na stránkách konkrétní pojišťovny. K němu přiložte originály cestovní smlouvy a dokladů o zaplacení. Dokumenty odešlete některým z výše uvedených způsobů.
Pokud cestovní kancelář zkrachuje během vaší dovolené, je potřeba postupovat podle informací z informační kartičky, kterou by vám vaše cestovní kancelář měla dát společně s cestovní smlouvou. Jestliže cestujete s velkou CK, zpravidla ji dostanete až před odletem. Pojišťovna vás následně bude informovat o dalším postupu a udělá maximum pro to, abyste se dostali zpátky do Česka v dohodnutém termínu.
Pokud se rozhodnete, že se domů dopravíte sami a veškeré náklady na nezbytné ubytování a stravování rovněž uhradíte ze svého, pojišťovna vám poskytne náhradu pouze do výše, jakou by musela sama vynaložit.
Ještě předtím, než začnete vybírat konkrétní destinaci nebo zájezd, ověřte si, zda má pořádající cestovní kancelář platné pojištění proti úpadku. Tuto informaci snadno ověříte některým z následujících způsobů:
Na webových stránkách jednotlivých pojišťoven, kde jsou průběžně zveřejňovány cestovní kanceláře, které mají uzavřené pojištění.
Osobně na provozovně cestovní kanceláře, která je povinna předložit před uzavřením smlouvy zájemci na jeho žádost doklad o pojištění záruky pro případ úpadku cestovní kanceláře.
Na webových stránkách zprostředkovatele (cestovní agentury) jsou uvedeny cestovní kanceláře, s nimiž daná agentura spolupracuje. Společně s těmito informacemi zde naleznete i dokumenty týkající se pojištění jednotlivých cestovních kanceláří proti úpadku.
Na oficiální webové stránce pořádající cestovní kanceláře (typicky sekce „Zajištění proti úpadku“ nebo „Pojištění CK“).
Poslední dva roky nebyly pro cestovní ruch příliš příznivé. Covid totiž změnil mnohé a nevyhnul se ani cestovním kancelářím a agenturám, které musely řešit neustále se měnící podmínky v cílové i tuzemské destinaci, ale i nižší zájem ze strany klientů, zavřené hotely i zrušená letadla. Kvůli tomu se rozhodla řada z nich (dle statistik každá pátá) ukončit stávající činnost. Za poslední dva roky klesl počet cestovních kanceláří z 851 na 626. Naštěstí to vypadá, že letošní rok by mohl přinést tolik žádané oživení cestovního ruchu, které stávající cestovní kanceláře potřebují doslova jako sůl.